fredag 6 augusti 2010

Stockholmshumör / New York State of Mind

Stockholm en mycket tidig morgon i juni.
Tänkte passa på att mjölka lite mer inspiration ur min Barbara Streisandkärlek. Hon har bland annat sjungit om sin kärlek till New York i låten New York State of Mind. Själv bor jag i Stockholm, som jag varit kär i sen de tidiga tonåren. Så här på somrarna åker nästan alla andra stockholmare från stan, ut till skärgården, till sommarstugor, till släktingar på landet och utomlands. Jag förstår inte riktigt varför. Stockholm är aldrig så vackert, trevligt och roligt som på sommaren. Därför har jag gjort min egen översättning av New York State of Mind. Den heter Stockholmshumör. Läs och njut.

Vissa gillar att åka bort
Ta semester från vardagen
Ta ett flyg till Båstad eller Trollhättan
Men jag tar SL-bussen längs Strömmens kajer
Jag är på Stockholmshumör

Har sett alla raukarna
Och Järvzoo och Skara sommarland
Varit upp på Kebnekajse, ner till Österlen
Men jag vet vad jag behöver
Och jag vill inte slösa tid
Jag är på Stockholmshumör

Det var så lätt att leva dag för dag
Utan kontakt med storstadsrytmen
Men nu behöver jag lite ge och ta
Svenskan och Dagens Nyheter

Oh oh oh

Landa i verkligheten
Det är okej för jag har varit slapp
Jag bryr mig inte om det är Knivsöder eller Östermalm
Jag har inga skäl
Har lämnat dem bakom mig
Jag är på Stockholmshumör

Jag har inga skäl
För har lämnat dem bakom mig
Jag är på Stockholms, jag är på Stockholmshumör...

Inga kommentarer: